Reza Parvin zag jaren geleden het succes van Subway in Amerika, was meteen verkocht en meldde zich bij Subway in Nederland. In 2004 startte hij zijn eerste Subway-restaurant in Den Haag. Nu, 15 jaar later, heeft hij zijn onderneming uitgebreid naar 4 restaurants én zit hij in de Marketing Board en het Business Development team. Ter gelegenheid van zijn jubileum stelden we Reza 5 vragen.
Gefeliciteerd, 15 jaar bij Subway. Even terug naar 2004, met welk idee begon je toen als franchisenemer?
“Heel veel sandwiches verkopen, haha. Verder was het een gok, dat is het risico van ondernemer zijn. In 2004 stond de keten hier nog in de kinderschoenen. Maar ik kwam vaak bij Subway toen ik in de VS woonde en verwachtte dat het in Nederland ook een succes kon worden. En dat is gebeurd!”
Waarom juist Subway en niet een andere keten?
“Het merk spreekt me heel erg aan, omdat je alles precies zo kan maken als je zelf wilt. Je hebt persoonlijk contact en kunt ervoor zorgen dat een gast iets blijer naar buiten gaat dan toen hij of zij binnenkwam. Daarnaast kun je als franchisenemer goed uitbreiden binnen het Subway-systeem. Ik eet, drink en droom Subway. Ik help franchisenemers in de regio op weg met het Business Development team, beslis sinds kort mee over marketingactiviteiten in de marketingboard en in mijn eigen restaurants sta ik zelf ook heel af en toe achter de counter.”
Wat is er de afgelopen 15 jaar veranderd bij Subway?
“Gasten zijn veel meer eisen gaan stellen aan hun voeding. Dat is een leuke uitdaging waar Subway sterk op inspeelt. Je ziet het terug in het Fresh Forward-interieur van Subway restaurants, met meer verse groenten in beeld en frisse kleuren. Maar je ziet het ook aan het menu, met veel nieuwe ingrediënten en het zogenoemde flavor stationmet toppings zoals geraspte parmezaan en gebakken uitjes. Ook hebben we vegetarische, veganistische en glutenvrije opties in ons menu.”
Stel, ik overweeg om franchisenemer te worden bij Subway. Wat zou je me aanraden?
“Gelijk doen. Je start met een wereldmerk achter je, dat duidelijke instructies geeft over het opbouwen van je zaak. Hoe je doorgroeit, valt of staat met de medewerkers die naast je staan. De uitbreidingsmogelijkheden zijn goed, want Subway heeft in Nederland een grote toekomst. Als je het leuk vindt om met gasten bezig te zijn en bereid bent om je handen uit je mouwen te steken, kan het een begin zijn van een mooie carrière!”